A tanulással kapcsolatban nem feltétlenül a torna vagy testmozgás jut eszünkben. Pedig sokat segít az agyunk frissen tartásában, ha beiktatunk egy kis futást, biciklizést vagy jógát.

Kinek mi áll személyiségéhez közel, mert annak nincsen sok értelme - hozzátenném nem is hasznosul -  hogy görnyedsz a könyveid fölött több órán keresztül, biflázod az anyagot, fáj már mindened és közben a figyelmed egyre jobban lanyhul és lanyhul.  Az utóbbi állapot elkerülése miatt jó ha adsz magadnak egy kis szünetet.
Nem a maraton lefutásáról van itt szó, ha például nem sportolsz rendszeresen.
Egy kis séta, nyújtó gyakorlatok,  vagy kiviheted  a szemetet, netalántán elmosogatsz  ez mind teljesen megfelelő mozgásforma. Ilyenkor nagyon élvezetes tud lenni egy kis házimunka, mondjuk deriválás után. A közbeiktatott fizikai aktivitás pihenteti az elmédet.

De mi történik akkor, ha olyan mozgásformát választasz, ami relaxál de egyben “be is kapcsolja” az agyadat?
Nem hiszed, hogy van ilyen?
Pedig létezik, és mint minden más, sok-sok gyakorlással fejleszti a tanulási készségedet. Gyorsabban és alaposabban fogsz elsajátítani új dolgokat és még abban is segít, hogy az unalmas
és száraz anyaggal minél előbb végezz.

Hát nem remek ez?

Akkor most- mert idáig eljutottál - nézzük meg miről is szól a módszer.
Egyszerűen fogom megfogalmazni, mert a közérthetőség szerintem nagyon fontos. Anno átestem én is ezeken  a gyakorlatokon. Tudom, milyenek és hogy mennyire hasznos volt számomra a későbbiekben.

Diszlexiás és diszgráfiás vagyok, és az “okos torna” módszerei támogattak abban, hogy megtaláljam magamban azokat a “kapcsolókat”, amelyek segítségével megtanultam elhárítani a tanulási nehézségekkel kapcsolatos problémákat. 

Mire is jó az edukinesztetika?  

Az edukinesztetika vagyis az „mozgást alkalmazó oktatás” a tanulási képességek javítására kidolgozott módszer. Ezt a nagyon régen ismert eljárást azoknál alkalmazták elsődlegesen, akik súlyos agysérülést szenvedtek. 1960-ban dr.Doman és dr. Delacato egy hosszú kutatási folyamat végén arra következtetésre jutottak, hogy nem csak a súlyos agyi sérülés rehabilitációjában javítja a beteg állapotát ez a módszer, hanem a gyerekek olvasási, tanulási és írásbeli képességét is gyorsabban és hatékonyabban fejleszti .  

A gyakorlatok mindenfajta tanulást megkönnyítenek, de különösen hatásosak az iskolai tananyag elmélyítéséhez. 

Gyerekként nagyon szerettünk csúszni -mászni, szökkenni és mindenféle olyan játékot játszani, ami átmozgat minket. Teljesen ösztönös dolog, mondhatni az evolúció a legjobb mester az egyszerű és kézenfekvő technikák kialakításában. Nekünk csak felismerni és alkalmazni kell, mert az edukinesztetika pont erre épül.  Egy kisgyermek az első 1-2 évében ezekkel az ösztönös - játékokkal olyan ugrásszerű fejlődésen megy keresztül, amit mi felnőtt fejjel el sem hiszünk. A kisgyereket “befogadó” agya képessé teszi - mozgással egybe kötve  - hogy a külvilágból jövő reakciókat felismerje, elismételje és beépítse a saját fejlődésébe.  Érdekes, hogy ami kézenfekvő és ösztönösen adott, azt tudatosan épített rendszerek milyen gyorsan el tudják felejtetni.  Az előbb említett tanulási technikát átlagosan 5 éves korunkra felejtjük el. Az ismétlésen és a begyakorláson alapuló tanulási szokások alakulnak ki, pontosabban formálják át a tanulási módszereket. Ezek már nem nyújtják azt a tanulási örömöt, amit a mászás, járás vagy beszélni tanulás jelentett.


Mégis, hogyan lehet ezt a folyamatot ha nem is visszafordítani, de újra megtanulni? Felnőtt fejjel is?

A válasz benned rejtőzik, mert ezt a képességed nem veszett el, csak be kell kapcsolni hozzá 1-2 dolgot illetve izmot. A “bekapcsolt izom” technika alkalmazásával megismerhetjük saját idegrendszerünk működését és fejlődésének folyamatát. Nem szabad úgy  elképzelni ezt, hogy a megtanult izompróba-gyakorlatok által képesek leszünk 1 hónapnyi tananyagot 1 nap alatt megtanulni. Az izompróbával a negatív beidegződéseket, gátakat vagy rossz tanulási módszereket kódolunk át az eredeti alap felállásba. Az “okos tornával” sikerül egész  idegrendszeri kapcsolatokat kialakítani, így képesek lehetünk saját belső fejlődésünk kibontani.  Az izompróba kézzel foghatóvá teszi tanulást, nem csak gyerekek, hanem felnőttek számára is.  Ahhoz, hogy ezt tisztábban lássuk, fontos megismernünk agyunk működését, illetve hogy hogyan hozzuk egyensúlyba önmagunkat, a testünket és az  elménket egyaránt.

A keresztbe lendítés a megfelelő instrukciókat követve nagyon sok pozitív változást és eredményt tud hozni használójának. Biztosan emlékeztek arra, mikor az óvodában vagy iskolás éveink elején a torna órákon köröztünk
a karunkkal ellentétes irányba. Az edukinesztetika hasonló módon dolgozik csak “fejlettebb” technikával.          Bizonyos mozdulatok ugyanis mindkét agyfélteke működését igénylik és ehhez nem elég a “kaszálás” vagy a "malom pörgetés”. Megfelelő gyakorlat választásával az izmokat az agyfélteke ellentétes oldalán mozgatják, ezáltal egy   re jobban összehangolt agyműködést eredményezhetünk. Azt le szeretném szögezni, hogy azért az emberi idegrendszer nem ilyen egyszerű, de az izompróbával és a keresztmozgásokkal közvetlenül tanulmányozhatjuk
a mozgások és az agyműködés közti összefüggéseket. 
Ezért jó alkalmazni a Dennison-féle laterális ráhangolódást  ( a többi két oldalas gyakorlattal együtt), mert tökéletesen kiegyensúlyozza az idegrendszert.  A  tapasztalatok azt mutatják, hogy az agyféltekéink más-más módon működnek a tanulási folyamat alatt, de úgy is tekinthetünk erre szervünkre (önmagunkra), hogy képes a munkamegosztásra. A jobb és bal agyféltekének más-más feladatai vannak. Más módon alkalmazza az ismereteket, de a 100%-os eredményhez mégis “összekapcsolódnak”.

Viszont előfordulhatnak - ha már ennél a hasonlatnál maradunk - kapcsolódási hibák, akkor könnyen tanulási problémák jelentkeznek.

A jobb agyfélteke (az ösztönös vagy reflex agy) felfogja, feldolgozza és csoportosítja a teljes képet.  Ha ezt nem tenné, akkor nem tudnánk felismerni arcokat a tömegben vagy egy dallamot néhány hang alapján.   A bal agyfélteke ( “próbálkozó vagy kísérletező agynak” is lehetne nevezni) logikus, rendszerező és verbális oldala az agyunknak. Az információk részekre való bontásában segít nekünk. Tulajdonképpen olyan, mint egy bio-számítógép és vele (vagy együtt) tanuljuk meg lépésről lépésre az új információkat és dolgokat.

A bal agyfélteke jóvoltából tudunk kommunikálni másokkal.  Azt elmondhatjuk, hogy a bal és jobb agyfélteke tökéletesen végezhetné a munkáját, akár külön-külön is, de a természet nem arra teremtette az agyunkat, hogy így tegyen. Ha valakinél csak a jobb agyfélteke működik, akkor arra tulajdonképpen csak amolyan ösztönös agyként lehet tekinteni. Kap információkat az érzékszervek segítségével, de a feldolgozás nem lesz tökéletes. Nem tudja a kapott információkat kreatívan kifejezni. A többiről nem is beszélve, mint az emlékezés, megérzés és asszociáció-ezek  már a bal
agyféltekével való együttműködést is megkívánják.  

Minél többet használja valaki az edukinesztetika gyakorlatait, annál hamarabb lehetővé teszi a jobb agyfélteke számára, hogy képességei maximumát nyújtsa. A bal agyféltekével kapcsolatban pedig a helyzet a következő: ha egyedül dolgozik, akkor nem igazán dolgozik. Ez sommásan hangzik, de lényegében erről van szó.
A bal agyfélteke, ha egyedül van akkor csak próbálkozik.  
A baloldalunk feladata a kritika, a megfigyelés és az elemzés, ha van partnere, a jobboldalunk. A megragadó értelem nélkül nem képes elvégezni azt, amire alkották. Folyamatosan újra és újra végig kell haladnia egy útvonalon, mert nem tud visszaemlékezni a tanultakra.
A megoldás itt is az együttműködés lesz a két agyfélteke között,  amit a speciális torna gyakorlatokkal lehet elérni. Ha jól  működik, akkor ő lesz a “kifejező agy”, ami beépíti a tudást a személyiségünkbe, mert felismeri és megfogalmazza azt, amit tanult és felkészül a következő szintre.

Az agyunk bal és jobb oldalának az összehangolása, együttműködése jóvoltából lesz a tanulás  érdekes és szórakoztató. Hiszek benne, hogy nem szabad egyszerre túl sok információval terhelni magunkat és hagynunk kell időt a megértéshez. Jó, ha átlépjük képességeink határát, de nem azért, mert kényszerítenek minket, hanem mert azt szeretnénk és vagyunk olyan fokon, hogy meg is tegyük. Ezért a következő bejegyzésemben konkrét feladatokkal és példákkal fogok szolgálni az okos tornával kapcsolatban. Ezekkel a gyakorlatokkal az agyunk mindkét féltekéje pontos összhangba kerül, ami nemcsak az iskolai teljesítésben hoz pozitív változást, hanem a testi- lelki egészségnek is jót tesz.